Monday, February 15, 2010

Krisana Agarwood merupakan syarikat usaha sama antara Laksaman Resources Sdn. Bhd. (M) dan Borai Krisana Partnership Ltd. (Thailand).

Pokok gaharu yang seakan-akan pokok getah itu menghasilkan kayu berbau wangi dan mempunyai resin atau antibodi yang berharga mempunyai pelbagai kegunaan.
Gaharu merupakan kayu berbau wangi dan kini harga pasarannya ialah kira-kira RM8,000 hingga RM10,000 sekilogram.

Menurut Syed Razlan, antara perkhidmatan yang ditawarkan syarikat itu ialah menyediakan benih pokok dengan menjualnya dalam bentuk pokok kecil pada harga yang berpatutan.
Selain itu, katanya, syarikat berkenaan turut menyediakan perkhidmatan nasihat dan juru runding berhubung penjagaan pokok gaharu dengan cara yang betul.

Tambah Syed Razlan, beberapa pakar akan dihantar untuk memeriksa dan memantau keadaan pokok supaya bersedia menerima suntikan (bagi membantu penghasilan risen gaharu) pada umur lima tahun.

‘‘Syarikat turut menawarkan perkhidmatan suntikan dan penjualan bahan suntikan, ia terpulang kepada pemilik pokok gaharu tersebut sama ada mereka sendiri hendak menyuntik atau memerlukan perkhidmatan kami,’’ katanya.

Proses penyuntikan pokok harus dilakukan dengan berhati-hati kerana jika proses itu tidak mengikut cara yang betul akan mengurangkan pengeluaran risen gaharu, sekali gus boleh mengakibatkan penurunan harga serta kualiti pokok tersebut.

Seterusnya, Syed Razlan berkata, syarikat turut menawarkan perkhidmatan penuaian atau penebangan pokok untuk mendapatkan hasil.

Tambah beliau, Krisana Agarwood juga menawarkan perkhidmatan pemasaran sekiranya pemilik tidak mempunyai pengalaman dalam selok belok pasaran kayu gaharu.

No comments:

Post a Comment